Friday, July 24, 2009

bila aku jatuh cinta....


Aku selalu menulis bila aku rasa sedih dan ingin mengalirkan airmata.. aku x tahu mengapa, mungkin untuk menghiburkan hati... tapi rasanya xjugak.. jadi, adakah aku sedih waktu ini???



Aku ingin bertanya, apa itu cinta, dan bagaimana harus tahu bila dah jatuh cinta?? aku rasa, bukan, aku bukan rasa tapi aku baru ingat, aku telah jatuh, bukan, bukan jatuh cinta tapi aku jatuh terjelupuk hina x bermaya..dua hari kebelakangan ni aku terasa kaki kiri ku amat sakit, bila aku berjalan, bila aku "bend" kaki, sengatan di peha kiri ni sangatla sakit.. aku cuba ingat napa tiba2 jadi macam ni, tadi kawanku tegur, dia perasan dengan perubahan kaki ku, ku katakan sakit, xtau mengapa, dia bilang mungkin jatuh tapi x sedar, seingat aku, aku xada jatuh tuk beberapa masa ni.. huh..aku abaikan saja persoalan itu..

Tapi tadi, masa aku tengah "run" UV-vis (ultraviolet visible instrument, -tau x apa benda ni??sila google saja kan sonang,hehe) baru aku teringat, ya dua malam yang lalu aku memang jatuh, ya baru aku ingat...



Masa tu aku tengah tidur dan tiba2 terjaga kerana mimpi yang seram... ya seram, beberapa malam ini aku kerap mimpi seram..dan kerna kepekatan malam yang jgk agak suram, aku cepat-cepat bangun ingin menghidupkan lampu...aku bangun dan lantas aku terjatuh, "pok" aku besar taw jadi harusla berbunyi ketika jatuh, (haha).. umpama mengangkat sebiji tembikai dan melepaskannya jatuh ke lantai....(sakit okeh). aku x dapat nak berdiri, aku amat tekejut, napa dengan kaki aku??? aku cuba berdiri lagi, dan aku terjatuh lagi.. aku mengengsot naik ke katil.. malas untuk fikir apa-apa, aku biar kan saja dan terus menyambung tidur..



Paginya aku bangun seperti biasa dan seperti telah lupa apa yang terjadi malam tu, aku menjalankan tugas seperti biasa, dan bila petang tiba kaki kiriku mula sakit menyengat.. heran dan keliru...tiba-tiba sakitkan, namun masakan pokok bergoyang kalau xada angin, xpun, masakan dapat anak kalu x ehem2 kan.hahaha... kini baru ku ingat memang aku terjatuh... andai ada kebakaran..aku memang x mampu nak lari..andai di kejar anjing..memang selamat aku digigitnya..

Dulu aku seorang pelari pecut.. 100m adalah fevret ku (dulula zaman muda2).. bila ingat keadaan sekarang, belari pun x mampu, aku teringat pada mereka yang xpunya kaki untuk bergerak, betapa mereka amat mahu berjalan, coba jugak untuk berdiri, tapi xmampu, itu la yang ku rasakan malam itu. aku x tahu mengapa tiba2 jadi begitu.. namun dalam hati ini, ku titipkan berjuta kesyukuran kerna di beri tubuh badan yang sempurna.. kenapa masih terlintas dalam hati ketidakpuasan, kenapa masih mahu bedah sana bedah sini untuk kelihatan cantik dan menawan.. cukupla sekadar menjaga kesihatan, dan kebahagiaan. bersyukur dengan apa yang ada dengan lafaz ALHAMDULILLAH.. guna la anggota yang ada untuk kebaikan...selama ini aku amat alpa dengan apa yang aku miliki...kini aku bersyukur....manusia memang mudah lupa, begitula jua aku..



Kini.. aku sendiri x tahu di mana sakitnya kakiku, ku lihat bengkak memang xada, namun sakitnya ada, tidak jugak seperti terseliuh, tapi kurasa seperti tulang ku bengkak..tapi, xtahulah... silap langkah aku pasti akan jatuh tanpa perkiraanku.... tu lah kan, mungkin ini peringat dr Yang Maha Esa kan....ku bersyukur dengan pemberian MU tuhan.... alhamdulillah.. sakit ini kusertakan dengan senyuman di bibir kerna tahu Kau titipkan sayangMu pada hambaMU ini...



Bila rasa seperti ini, aku mula jadi sensitif, bila orang bercakap kasar padaku, aku terasa amat sedih... erm tapi aku teringat cerita japan "1 liter of tears" amat sedih kisah ni, berkisar pada kisah benar seorang remaja perempuan yang amat kuat mengharungi hidup walaupun kematian adalah penantian... masih ada lagi yang lebih sengsara dari kita...


P/s:sapa belum layan drama "one liter of tears" sila la layan.best tau, sedih dalam masa yang sama kita rasa bersyukur dan bersemangat wajah...



No comments:

Post a Comment