Wednesday, July 22, 2009

Luasnya Lautan

Tutup matamu untuk sebentar, buka perlahan..bayangkan di hadapan mu sebuah lautan yg luas dan amat indah d pandang.. tenangnya mendamaikan hati, cantiknya mengusik jiwa. namun bila sang ombak hadir xhenti2, lalu atma mu mula celaru, nurani mu mula xtentu... bertenang sayang, ombak itu pasti akan hilang, pasti akan berhenti, dan ingat ia pasti akan datang semula.. begitu jua hidup ini, silih berganti cabaran muncul dan pergi.
Aku amat bersyukur punya keluarga dan teman di sisi ku, sentiasa hadir di sekelilingku. lantaran itu aku sentiasa inginkan kebahagian utk mereka. mana mungkin kita bisa tersenyum melihat org-org ini menangis. mana mungkin kita masih ketawa melihat org-org ini menderita..tidak, aku xsanggup, aku tahu, kamu jua xsanggup kan. ya betul aku anak kedua dlm keluargaku, mereka bilang, anak kedua punyai hati yg pentingkan diri sendiri, dan aku x tahu siapa mereka itu yg berkata demikian. namun itu bukan teori mahupun fakta, itu tidak pernah wujud dlm mana2 kajian dan hanya menjadi persoalan.

aku rela memberikan apa saja, berkorban apa saja agar org di sekeliling ku ini bahagia dan gembira, aku sanggup tidak punyai apa-apa sekali pun, tidak miliki apa jua sekalipun agar aku melihat mereka ini bahagia. kerna kebahagiaan mrk itu la kebahagiaanku.


maafkan aku bonda, maafkan aku ayahanda, aku bukan ank yg baik, maafkan aku abg, aku bukan adik yg baik, maafkan aku adik, aku bukan kakak yg baik, maafkan aku jua teman aku bukan kawan yg baik..


namun ketahuila, aku sanggup memberikan apa saja untuk kalian agar kalian gembira, aku mahu memberikan yg terbaik untuk kalian, walau hari ni aku pasti aku punyai sebuah permata, permata itu milikku, namun untuk kebahagiaan kalian, aku sanggup berkongsi, dan memberi permata itu pada kalian, bukan aku xsayang permata itu namun aku tahu, aku x layak menyimpan permata itu, jauh sekali utk memilikinya.


demi kebahagiaan kalian kegembiraan kalian, aku sanggup x miliki semua itu....namun aku tahu aku xmampu tuk menjadi yg adil...... ketahuila adik2ku, aku sentiasa medoakan kesejahteraan kamu, aku sentiasa menginginkan kebahagian kamu, sebelum mata ini tertutup..maafkan aku xbisa menjadi yg terbaik utk kamu, aku sorg yg x berguna....

ketahuila teman2 ku, setiap apa yg ku ucapkan adalah yg terbaik untuk kamu, setiap apa yg ingin ku lakukan adalah utk kebahagiaan kamu.. aku x layak utk kamu, justeru itu aku mencarikan kamu sesuatu yg lebih baik untuk masa depan kamu. aku ibarat enggang yang x layak berdampingan dgn pipit, manakan dapat terbang sama tinggi duduk sama rendah.. aku sedar aku ini siapa....

walau esok aku hanya tinggal sendiri, x miliki apa jua, x punya apa pun, namun agar kalian bahagia, aku redha, aku gembira melihat kegembiraan kalian... sayangku pada kalian sampai ku menutup mata....aku x tahu bicara tentang sayang, aku x tahu mempamerkan cinta, walau kalian melihat aku seperti tunggul x punya perasaan, ketahuila dlm sanubari ini, hanya di penuhi perasaan kasih,syg dan cinta untuk kalian.

walau esok kubuka mata, melihat luasnya hamparan lautan dan ku dapati hanya ku sendiri meniti tiap bait ombak itu, masih sendiri melihat desiran pantai... namun aku bahagia bila kalian bahagia...dan aku akan cuba mencari sebutir batu sahaja, walau suram, akan kubersihkan batu itu, jadikan ia berkilat, walau x sama kilauan permata atau berlian, aku tahu di dalamnya tersirat seribu kecantikan. akan ku jaga batu itu sebaiknya, kerna aku tahu, diriku hanya layak memiliki sebuah batu dan bukan permata... seorang spertiku yg xpunya apa2, yg x tahu apa2, yg x punya istimewa, yg jua menyakitkan setiap mata yang memandang, hanya mampu memiliki sebutir batu yg tiada kilau pancarnya..sama sepertiku...

ku tutup mata..ku masih melihat birunya lautan itu....

No comments:

Post a Comment